SYMBOL | OKREŚLENIE | WZÓR |
ZNAKI ZAKAZU |
a.1 | Zakaz przejścia (znak ogólny) tablica lub czerwone światła lub czerwone flagi Dwie tablice, dwa światła lub dwie flagi- jedna nad drugą- oznacza długotrwały zakaz przejścia. | ![a1.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a1.gif) |
a.2 | Zakaz wyprzedzania.
| ![a2.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a2.gif) |
a.3 | Zakaz wyprzedzani; dotyczy tylko zestawów. | ![a2.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a3.gif) |
a.4 | Zakaz mijania i wyprzedzania.
| ![a4.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a4.gif) |
a.5 | Zakaz postoju (na kotwicy lub na cumach przy brzegu)
| ![a5.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a5.gif) |
a.5.1 | Zakaz postoju na szerokości określonej na znaku w metrach (od znaku)
| ![a51.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a51.gif) |
a.6 | Zakaz kotwiczenia, wleczenia kotwicy, łańcucha lub liny. | ![a6.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a6.gif) |
a.7 | Zakaz cumowania do brzegu.
| ![a7.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a7.gif) |
a.8 | Zakaz zawracania.
| ![a8.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a8.gif) |
a.9 | Zakaz wytwarzania fali.
| ![a9.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a9.gif) |
a.10 | Zakaz przejścia poza skrajną określoną tablicami (pod mostem, przez jaz) | ![a10.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a10.gif) |
a.11 | Zakaz przejścia – przygotować się do wejścia lub przejścia | ![a11.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a11.gif) |
a.12 | Zakaz ruchu statków o napędzie mechanicznym
| ![a12.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a12.gif) |
a.13 | Zakaz ruchu statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji | ![a13.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a13.gif) |
a.14 | Zakaz uprawiania narciarstwa wodnego i holowania statków powietrznych za statkiem | ![a14.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a14.gif) |
a.15 | Zakaz ruchu statków żaglowych
| ![a15.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a15.gif) |
a.16 | Zakaz ruchu statków, które nie są o napędzie mechanicznym lub żaglowym
| ![a16.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a16.gif) |
a.17 | Zakaz pływania na desce z żaglem | ![a17.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a17.gif) |
a.18 | Koniec strefy, w której małe statki używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji mogły rozwijać duże prędkości
| ![a18.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a18.gif) |
a.19 | Zakaz wodowania i wyciągania statków na brzeg
| ![a19.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a19.gif) |
a.20 | Zakaz ruchu skuterów wodnych
| ![a20.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/a20.gif) |
ZNAKI NAKAZU
|
b.1 | Nakaz ruchu w kierunku wskazanym przez znak | ![b1.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b1.gif) |
b.2a | Nakaz skierowania statku na tę stronę szlaku żeglownego, która leży z lewej strony burty | ![b2a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b2a.gif) |
b.2b | Nakaz skierowania statku na tę stronę szlaku żeglownego, która leży z prawej strony burty | ![b2b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b2b.gif) |
b.3a | Nakaz trzymania się tej strony szlaku żeglownego, która leży z lewej burty | ![b3a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b3a.gif) |
b.3b | Nakaz trzymania się tej strony szlaku żeglownego, która leży z prawej burty | ![b3b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b3b.gif) |
b.4a | Nakaz przejścia na tę stronę szlaku żeglownego, która leży z lewej burty | ![b4a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b4a.gif) |
b.4b | Nakaz przejścia na tę stronę szlaku żeglownego, która leży z prawej burty
| ![b4b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b4b.gif) |
b.5 | Nakaz zatrzymania statku w warunkach określonych przepisami
| ![b5.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b5.gif) |
b.6 | Nakaz nieprzekraczania prędkości podanej na znaku (w km/h) | ![b6.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b6.gif) |
b.7 | Nakaz nadania sygnału dźwiękowego | ![b7.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b7.gif) |
b.8 | Nakaz zachowania szczególnej ostrożności | ![b8.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b8.gif) |
b.9a | Nakaz zachowania szczególnej ostrożności, wyjście na główną drogę dozwolone, gdy nie zmusi to statków na tej drodze do zmiany kursu lub prędkości
| ![b9a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b9a.gif) |
b.9b | Nakaz zachowania szczególnej ostrożności przy przecinaniu drogi głównej, które może mieć miejsce gdy nie zmusi to statków na tej drodze do zmiany kursu lub prędkości
| ![b9b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b9b.gif) |
b.10 | Nakaz zmiany kursu lub prędkości przez statki idące główną drogą w sytuacji gdy z portu lub bocznej drogi wychodzą statki | ![b10.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b10.gif) |
b.11a | Nakaz prowadzenia nasłuchu radiotelefonicznego | ![b11a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b11a.gif) |
b.11b | Nakaz prowadzenia nasłuchu radiotelefonicznego na wskazanym kanale
| ![b11b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/b11b.gif) |
ZNAKI OGRANICZENIA |
c.1 | Ograniczona głębokość.
| ![c1.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/c1.gif) |
c.2 | Ograniczona wysokość prześwitu nad zwierciadłem wody.
| ![c2.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/c2.gif) |
c.3 | Ograniczona szerokość szlaku lub kanału żeglownego. | ![c3.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/c3.gif) |
c.4 | Inne ograniczenia ruchu żeglugowego – należy się z nimi zapoznać. Ograniczenia te mogą też być podane na białym polu znaku lub pod znakiem w formie symbolu lub napisu. | ![c4.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/c4.gif) |
c.5 | Granica szlaku żeglownego oddalona od prawego (lewego) brzegu, w metrach podanych liczba na znaku. Statki powinny przechodzić w odległości większej. | ![c5.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/c5.gif) |
ZNAKI ZALECENIA |
d.1a | Zalecanie przejścia w obydwu kierunkach.
| ![d1a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/d1a.gif) |
d.1b | Zalecane przejście w jednym kierunku
| ![d1b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/d1b.gif) |
d.2 | Zalecane trzymanie się we wskazanym obszarze.
| ![d2.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/d2.gif) |
d.3 | Zalecane przejścia w kierunku określonym strzałka lub w nocy w kierunku światła izofazowego.
| ![d3.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/d3.gif) |
ZNAKI INFORMACYJNE |
e.1 | Zezwolenie przejścia. | ![e1.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e1.gif) |
e.2 | Wskazanie lini napowietrznej nad drogą wodną (liczba w prawym dolnym rogu oznacza wysokość lini napowietrznej nad poziomem najwyższej wody żeglownej)
| ![e2.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e2.gif) |
e.3 | Jaz w bliskiej odległości.
| ![e3.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e3.gif) |
e.4a | Prom na uwięzi
| ![e4a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e4a.gif) |
e.4b | Prom przemieszczający się swobodnie
| ![e4b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e4b.gif) |
e.5 | Zezwolenie na postój (na kotwicy lub na cumach przy brzegu )
| ![e5.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e5.gif) |
e.5.1 | Zezwolenie na postój na akwenie, którego szerokość w metrach jest podana na znaku, licząc od miejsca ustawienia znaku | ![e51.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e51.gif) |
e.5.2 | Zezwolenie na postój na akwenie ograniczonym odstępami w metrach, podanymi na znaku, licząc od miejsca ustawienia znaku | ![e52.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e52.gif) |
e.5.3 | Zezwolenie na postój, burta przy burcie, w maksymalnej liczbie podanej na znaku | ![e53.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e53.gif) |
e.6 | Zezwolenie na postój na kotwicy i wleczenie kotwicy, łańcucha lub liny
| ![e6.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e6.gif) |
e.7 | Zezwolenie nacumowanie do brzegu
| ![e7.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e7.gif) |
e.7.1 | Miejsce postoju zarezerwowane dla załadunku i wyładunku samochodów (maksymalny dozwolony czas cumowania może być umieszczony na tablicy poniżej znaku)
| ![e71.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e71.gif) |
e.8 | Wskazanie miejsca do zawracania
| ![e8.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e8.gif) |
e.9a | Skrzyżowanie z drogą uznaną za boczną drogę wodną w stosunku do drogi wodnej, po której idzie statek
| ![e9a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e9a.gif) |
e.9b | Połączenie z drogą uznaną za boczną drogę wodną w stosunku do drogi, po której idzie statek | ![e9b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e9b.gif) |
e.10a | Skrzyżowanie z drogą uznaną za główną drogę wodną w stosunku do drogi, po której idzie statek | ![e10a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e10a.gif) |
e.10b | Połączenie z drogą uznaną za główną drogę wodną w stosunku do drogi, po której idzie statek | ![e10b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e10b.gif) |
e.11 | Koniec obowiązywania zakazu lub nakazu albo ograniczenia – obowiązuje tylko w jednym kierunku ruchu żeglugowego
| ![e11.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e11.gif) |
e.12a | Znaki sygnałowe uprzedzające – jedno lub dwa białe światła stałe, przed przeszkodą: należy się zatrzymać, jeżeli wymagają tego przepisy
| ![e12a.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e12a.gif) |
e.12b | Znaki sygnałowe uprzedzające – jedno lub dwa białe światła migające, przed przeszkodą: przejście dozwolone
| ![e12b.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e12b.gif) |
e.13 | Miejsce poboru wody pitnej
| ![e13.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e13.gif) |
e.14 | Miejsce, w którym można korzystać z telefonu
| ![e14.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e14.gif) |
e.15 | Zezwolenie na ruch żeglugowy statków o napędzie mechnicznym
| ![e15.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e15.gif) |
e.16 | Zezwolenie na ruch żeglugowy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji | ![e16.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e16.gif) |
e.17 | Zezwolenie na uprawianie narciarstwa wodnego oraz holowanie statków powietrznych za statkiem
| ![e17.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e17.gif) |
e.18 | Zezwolenie na ruch statków żaglowych
| ![e18.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e18.gif) |
e.19 | Zezwolenie na ruch statków o napędzie wiosłowym | ![e19.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e19.gif) |
e.20 | Zezwolenie na pływanie na desce z żaglem
| ![e20.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e20.gif) |
e.21 | Zezwolenie na ruch małych statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji z dużą prędkością | ![e21.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e21.gif) |
e.22 | Zezwolenie na wodowanie i wciąganie statków na brzeg
| ![e22.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e22.gif) |
e.23 | Wskazanie kanału radiotelefonicznego, na którym można uzyskać informację nawigacyjną
| ![e23.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e23.gif) |
e.24 | Zezwolenie na ruch skuterów wodnych
| ![e24.gif](http://www.pasat.pl/images/stories/bazawiedzy/znaki/e24.gif) |